بازدید مسئولین ورزش کشور از موزه IOC و گفتگو با مقامات آن، ایران از جمله کشورهای است که با درک حساسیت موضوع به موزه ورزش و تاریخ شفاهی ورزش توجه دارد
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۶۵۰۳۴
در ادامه دیدارهای مسئولین ورزش کشور با مقامات،مدیران و مسئولان کمیته بین المللی المپیک دکتر سلطانی فر، دکتر صالحی امیری و پیمان فخری ضمن بازدید از موزه IOC با مسئولان آن در راستای افزایش همکاری در این زمینه گفتگو کردند.
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، در ابتدای این بازدید وزیر ورزش و جوانان، رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس مرکز نظارت بر تیم های ملی قبل از بازدید از موزه طی نشستی با مسئولان موزه IOC درخصوص موزه ملی ورزش،المپیک ،پارالمپیک، پروژه تاریخ شفاهی ورزش ایران، فرهنگ و منشور المپیک گفتگو و خواهان افزایش همکاری در این زمینه شدند.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نشست مسئول بخش تاریخ شفاهی موزه IOC از ایران بابت راه اندازی پروژه " تاریخ شفاهی" تقدیر و تشکر کرد و گفت: ایران جزء معدود کشورهایی است که با درک حساسیت موضوع و اهمیت تاریخ شفاهی، این پروژه را از یکسال پیش آغاز کرده است به همین منظور حمایت مالی ناچیزی از سوی کمیته بین المللی المپیک به دپارتمان تاریخ شفاهی ایران خواهیم داشت که اگرچه ناچیز است اما قطعا پرداخت می شود.
در ادامه صالحی امیری گزارشی در خصوص تاریخ شفاهی ایران ارائه و اظهار کرد:دپارتمان تاریخ شفاهی کمیته ملی المپیک ایران 4 پروژه بزرگ "زنان در ورزش ایران"، "کشتی ایران"، "مطبوعات ورزش ایران" و "تاریخ شفاهی فوتبال ایران" در حال اجرا است. ضمن اینکه شورای سیاست گذاری تاریخ شفاهی ورزش ایران که به ریاست سلطانی فر وزیر ورزش است و در صورت نبود ایشان من جلسه را اداره می کنم 10 پروژه را بررسی کرده و به زودی نیز آغاز می شود.
رئیس کمیته ملی المپیک ضمن تشکر از حمایت مالی محدود کمیته بین المللی المپیک در این زمینه گفت: با وجودیکه ما 30 برابر این مبلغ را برای تاریخ شفاهی هزینه کرده و نیز خواهیم کرد اما حمایت شما برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه نشان می دهد شما کار ما را می بینید و بررسی می کنید.
در ادامه نشست نیز مسئول موزه المپیک لوزان که زیر مجموعه کمیته بین المللی المپیک است از ثبت موزه ایران در IOC بعنوان یکی از زیر مجموعه های خود خبر داد و گفت در حال حاضر ایران جزء 21 کشور دنیا است که موزه ملی ورزش المپیک داریم، البته 31 موزه ورزش در 21 کشور جهان وجود دارد چراکه برخی کشورها چند موزه اختصاصی برای رشته ها دارند و ایران از جمله کشورهایی است است که با درک حساسیت موضوع به موزه ورزش و تاریخ شفاهی ورزش توجه دارد.
همچنین در این نشست از مسئولین موزه ملی ورزش کشور دعوت شد تا از موزه ورزش لوزان بازدید کنند و برای استاندارد سازی و نحوه نگهداری اشیاء موزه ملی ورزش ایران و دیگر مسائل همکاری همه جانبه داشته باشند.
صالحی امیری درپایان با تاکید بر اینکه یکی از قهرمانان خوشنام و با اخلاق ورزش کشورمان(حسن رنگرز) مسئولیت موزه ملی ورزش را برعهده دارد از مسئولین موزه ورزش لوزان برای بازدید از موزه ملی ورزش،المپیک،پارالمپیک کشور و پروژه تاریخ شفاهی ورزش ایران دعوت کرد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: المپیک ایران زنان کمیته بین المللی المپیک موزه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۵۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
«حشاشین» سریالی است که این روزها هم درباره محتوا و نوعِ ساختش صحبت میشود، هم کمکاریهای مسئولین ذیربط برای ساخت اینگونه سریالها و هم حذف از پلتفرمهای نمایشخانگی که به واسطه ورود ساترا اتفاق افتاد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها سریالی به نام «حشاشین» در کانون توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفته که در وهله اول نشان میدهد کشورهای منطقه تأثیرگذاری تجاری، مالی و اجتماعی و فرهنگیِ ساخت سریال و فیلم را به خوبی درک کردهاند و شکلگیری برخی فستیوالها و جشنوارههای مرتبط در این زمینه و البته سرمایهگذاری گسترده در ساخت شهرکهای سینمایی برای تولید پروژههای مشترک با کشورهای پیشرفته در صنعت سینما مشهود است.
البته نکته جالب توجه اینجاست که این کشورها ساخت سریال با محور تاریخ کشورهای مختلف همسایه خود علاوه بر ساخت سریال براساس اسطورههای تاریخی خود را دستور کار قرار دادهاند و جای تردید نیست تمدن کشورمان ایران نیز دستمایه برخی از این تولیدات شده است، روزی غربیها با فیلم «300» دست به کار میشوند و تاریخ ایران را به گونهای دیگر (تحریفآمیز) روایت میکنند و امروز هم «حشاشین» متولد میشود.
این سریال چند نکته انتقادی را به وجود آورد؛ اول کمکاری مسئولین امر را نشان میداد که همتی برای سااخت سریالهای تاریخی و پرتره وجود ندارد و سالها باید منتظر بمانیم تا سریالی اصطلاحاً در قالب الف ویژه به سرانجام برسد حال آنکه کشورهای دیگری در جهان عرب همچون دستاندرکاران «حشاشین» با کمترین زمان چنین سریال با کیفیت ساختاری را ارائه دادند. در وهله دوم اما این سریال به تحریف تاریخی پرداخته که اگر کماکان مسئولین امر به وعده و وعید ادامه دهند و خبری از کار عملیاتی نباشد این تحریفات در ذهنِ نسل جدید به واقعیتهای تاریخی تبدیل میشود.
شاید وقت آن رسیده که ساخت سریالهای فاخر درباره میراث ملموس یا ناملوس ایران را برنامهریزی کنیم تا مبدأ این شخصیتها با چهرهای غیرواقعی در ذهن مخاطبان خارجی یا حتی داخلی کشورمان تثبیت نشوند.
زیرسوال بردن تاریخ با "حشاشین"، تلنگر جدی به سریالسازاننکته دیگر انتشار گسترده آن در کشور ایران که به واسطه پلتفرمِ در نمایشخانگی و شبکههای اجتماعی اتفاق افتاد نیازمند ورودِ ساترا بود که چند روزی است هیاهوی آن برپا شده است. پس از ورودِ ساترا و حذف آن از پلتفرمهای نمایشخانگی برخی ساترا را به خاطر این ورود محکوم و بخش عمدهای دیگر این ورود را تحسین کردهاند.
اما مشخص نیست چرا عدهای اصرار دارند چنین سریالهایی در سطح گستردهای پخش شود و نسل جدید خصوصاً نظارهگر چنین تحریفات تاریخی در آثار نمایشی باشد. البته نباید این انتقادها را هم نادیده بگیریم که چرا به جای این همه سریالِ آپارتمانی، زودبازده و حتی تاریخی معطوف به دوران قاجاریه، به فکرِ ساخت آثار نمایشی که بتواند تاریخ ایران را روایت کند، نیستیم که «حشاشینها» جزو برنامههای کشورهای خارجی است حتی تاریخ و قهرمانان و واقعیتهایش را از آنِ خود کنند و روایتگرِ اصلی این اتفاقات، آنها باشند.
به دنبال اعلام ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در پلتفرمها و حذف این مجموعه نمایشی از نمایشخانگی، پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم درباره پخش نشدن این سریال در ایران واکنش نشان داد: «ساترا مسئولیت دارد تا جلوی پخش محتوای تحریف شده که به درک اجتماعی لطمه میزند و افکار عمومی را منحرف میکند را بگیرد. سریال حشاشین براساس واقعیت نیست، بلکه تحریف تاریخ است و ساترا برای پخش آن به سکوها تذکر داده و سکوها هم حذف کردند.»
چرایی ممنوعیت را البته چند روزِ گذشته مسئولین ساترا هم اعلام کردند که «پخش سریال های خارجی در پلتفرهای داخلی پس از انتشار مورد بررسی قرار میگیرند و اصطلاحاً سریالهای خارجی مشمول ممیزی پسینی هستند، به همین دلیل انتشار سریال مصری «حشاشین» از امروز توسط معاونت پایش و نظارت ساترا براساس رای و نظر شورای صدور مجوز ساترا ممنوع اعلام شد.
سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.»
هرچند این سریال در نگاه اول سعی کرده روایتی از زندگی حسن صباح و ترکان سلجوقی و فرقه اسماعیلیه را به تصویر بکشد، اما به شکلی ناشیانی این روند تاریخی را بدون درنظر گرفتن فواصل معنادار میان دوران زندگی شخصیت اصلی با برخی شخصیتهای مطرح شده مثل عمر خیام و خواجه نظام الملک را بهم مرتبط کرده که میتواند نقطه عطف شکلگیری سئوالی باشد که اصولاً؛ چرا باید کشور دیگری تاریخ ما را آنهم کاملاً ناشیانه روایت کند؟
انتهای پیام/